Monday, December 26, 2011

nk bajet kahwin??

hahah...
ak lalu la kt opis member ak nie http://saljuhumairah.blogspot.com/  ade la satu tempat jualan majalah..
so x tulis si2 x leh bace lau x beli kan...
ak pn belek la majalah Solusi lau x silap la...
n then ak pn suka2 snap satu jadual berkenaan bajet nk tawen....
ak pn tersengeh je....aih..buleh buat nieh....
stby kan mana tau kot2 kan.....
ha..sape2 ase yg belum n nak bajet awl2 ha tgk jadual nieh...

amacam...da nk strt kira ke :) kakaka

Sunday, December 18, 2011

Tangga Gaji Baru Untuk FT4-1 (FT17)

nie tangga gaji Sbpa yg baru....
naek la cikit dari yg dulu...tapi naek la jugak..
so yg bising2 pn..terpaksa la jugak 'tandatangan' opsyen nie :)


so untuk menjamin masa depan kena la jugak ak "tandatangan' :)....
sbb kita x tahu jugak kan apa yg jadi dimasa depan..
lau nk tinggi lagi copom2 kan kena smbng stdy :)
setuju dengan opsyen bersara di umur 60 tahun...camne la ak agk2 nyer ye camne :)

Friday, December 16, 2011

Time Interview ?? part 1

bile kenang kembali time kena interview dulu....
huhuhu....kelaka pn ade..yela kali pertama kot kena...
nie nk cite pengalaman cikit time interview ak dulu....

dapat la surat tawaran interview kt Kementerian Kemajuan Luar Bandar (KKLW)
interview pn time tu status kontrak....
so x kesah la kan,sbb nk amek pengalaman...
Persediaan :
- yg nie bergantung kepada keadaan,cnth Gov under KKLW,sape menteri,dlm KKLW menteri apa yg ade,isu2 semasa (politik @ keadaan dunia ),senarai menteri2 berserta jawatan kabinet,kemahiran ape. Kalu mintak pendapat compom la kan kena pilih kerajaan skang :)

Pemakaian :
-time tu ak pkai kemeja,bertali leher,berseluar slack..
 base la time interview nie kena kemas kan.x kan nk kai suar jeans,x ke di reject nnt..

Masa :
- Kalau bole dtng awal,untuk mengelakkan dari kena turn lewat,base la,penemuduga pn manusia jugak.bila da nk interview tu ramai lama2 hilang jugak fokus kan...so kalu kena panggil awal lagi bagus.

Percakapan :
- ak lebih suka gunakan bahasa ibunda :) kecuali swasta..swasta kebnyakan nk la cakap org putihkn. Sbb gov x kesah pn kite guna bhasa apa :).jgn over sgt yea,nnt diorng pikir,budak nie kalu ak amek kang pndai dia,ak dari ak wat kije sdgkan jwtan kerani je(wlpn kite kelulusan degree tgk pada tawaran untuk spm or dip or degree dll).

Sijil2 berkaitan :
- ak just bawak sijil spm.pas2 kokurikulum sikit,pas2 jawatan2 time sekolah. Bawak yg nmpk kite berkepimpinan,bwak sijil Ko bnyk jugak x bole(menujuk2 lak)

Adab :
-badan bersandar di kerusi(tegap),kurangkan pergerakn bdan yg tidak sesuai ketika percakapan. Kecuali nk bagi contoh kena la gunakan tgn kan...hehehe...

Percakapan :
- nasib ak kot,ak dapat penemuduga ore kg ak..mula2 ckp la Keyel kan..tapi perkataan kalu(kalau) tu terbiasa sebut..ha amek dia tny awk org kelate ko...hahaha..spontan je pas2 cakap dlm loghat kelate..hahah

p/s : senyuman kena sntiasa ada walaupan x bole jawab,tapi kalu bole jawab je wlpn rase x btol,confident tu pnting.

Thursday, December 15, 2011

Hero Tahan Sakit

tu la...nk bertatu sgt...amek ko...
kakaka...
nok suko selok tgk..
muka ganas hati legend kot...kakaka


video
sape nk wat...pikir la 2,3 kali yea....x guna bius ni kot...x pn nk test kebal...
adoii..ape nk jadi...
kalu ak..mmg x la bt..da la bkn dpt ape..dosa pn dpt org mngata pn dapat..
x gi2...ish2..(dlm mood hahahaha)

Tuesday, December 13, 2011

Jadual Piala fa 2012

hahaha..jumpa pn...ak cilok kt mana pn x de gtau lak x leh copy jadual nieh hehehe
pe lagi..ak copy la untuk tatapan org2 laen jugak :) tapi bukan daripada bloger2 okeh :)

ak cam base...menyokong penuh negari kelahiran ku :)..klik untuk besarkan :)


nie lak senarai pemain kelatan bagi musim 2012



Monday, December 12, 2011

ada apa dengan SBPA ...

adoii...x faham lagi sbnr nya dgn konsep SBPA nie...tapi bile tgk dia nyer maklumat...
heheh..makin untung ja...ade la jugak kenaikan tu...
ak pn godek la sana-sini...ha jumpa jugak la mklumat tu...
tapi still lagi x faham....aduh2... maen gred ade - lak....
so untuk Juruteknik Komputer(ak nyer gred tekponn ) ha..tgk cini....


n untuk penjawat jawatan lain sila refer sini...kn terangkan pn..ak pn x faham lagi...haha


lau x faham lagi...tgk cini..pekeliling daripada JPA details punyer...


so korang bace la yea...camne tu...semua ade kt ciini...ak surf pn sbb nk tau...
ok la,perjawatan ak ade gak kenaikan...heheh....
alhamdulillah...rezeki :)


Saturday, December 10, 2011

PEMBERIAN BAUCAR RM200 KEPADA PELAJAR IPTA, IPTS, POLITEKNIK, MATRIKULASI/ASASI DAN TINGKATAN 6

“PEMBERIAN BAUCAR RM200 KEPADA PELAJAR IPTA, IPTS DAN POLITEKNIK” Kementerian Pengajian Tinggi ingin memaklumkan pelaksanaan pemberian baucar buku bernilai RM200 yang diumumkan oleh YAB Perdana Menteri semasa Pembentangan Bajet 2012 kepada pelajarIPTA, IPTS, Politeknik, Matrikulasi/Asasip Sains dan pelajar Tingkatan 6, seperti berikut: 
1. Semua pelajar warga negara Malaysia yang berdaftar sebagai pelajar aktif di IPTA, IPTS dan Politeknik mengikuti pengajian pada peringkat Diploma, Sarjana Muda, Sarjana dan Ph.D,matrikulasi/asasi dan pengajian persediaan termasuk pelajar diTingkatan 6 secara sepenuh masa dan separuh masa di institusi pengajian tinggi dalam negeri pada Januari 2012 layak mendapat baucar buku bernilai RM200.
2. Pengagihan baucar buku kepada pelajar-pelajar dibuat melaluiIPTA, IPTS, Politeknik dan sekolah masing-masing dalam bulanJanuari 2012. Sila hubungi IPT dan sekolah masing-masing untuk untuk mengambil baucar berkenaan. 
3. Semua IPT telah menyediakan senarai nama pelajar, bersertaNombor Kad Pengenalan dan Nombor Metrik / NomborPendaftaran mereka yang layak. Pelajar perlu memastikan nama, no. kad pengenalan dan cop IPT masing-masing diisikan padasetiap keping baucar yang bernilai RM50.00 setiap keping.
4. Baucar buku boleh ditebus di semua kedai buku yang menyertai program ini dan penyertaan kedai buku adalah terbuka kepada semua.
5. Baucar ini adalah untuk pembelian buku – buku akademik, jurnal, majalah ilmiah dan peralatan pembelajaran berdasarkan keperluan IPT masing-masing;
6. Tuntutan bayaran balik baucar akan dibuat oleh kedai buku terus kepada Bank Simpanan Nasional (BSN). Tuntutan hanya boleh dilakukan sehingga 30 April 2012; 
7. Tempoh masa sah laku baucar buku ini adalah selama tiga bulan mulai daripada 1 Januari hingga 31 Mac 2012. 
8. Pelajar tidak dibenarkan sama sekali menebus baucar buku ini dengan wang tunai.

tu dia memetik dari kata-kata  Dato’ Seri Mohamed Khaled bin Nordin Menteri Pengajian Tinggi Disember 2011...
so..diberi baucer yea bkn wang tunai okeh...
ok la gak di buat camni bagi baucer tentu beli buku kan..
lau bg wang tunai..hah..buku compom2 dlm 2 lagi nk beli ke x...x gi2 :)

Friday, December 9, 2011

ada apa dengan Lok Ching :)

makanan nie sohor la kalu d kelate gak....tapi skang kt mana2 pn da leh jumpa kan :)
Sedak kalu makee tgh pns2 lagi baru agkt dari tempat bakar...
x lama pn tungu,gtau je nk bape cucuk dlm 1 mnt da ciap da bergantung kepada keadaan la kan kot2 ramai org ke..kena la tungu..x gi2...hehehe
rasa dia pn rasa ikan2 sikit,sbb dibuat dari ikan,ikan ape x dan nk tnya..hehe..
rasa dia pn ade 2 perisa a.k.a colek.. pedas ado manis pn ado...
tapi ambo brehi(suka) manisss sebb hahaha...x leh mam pedas...huhuhh
dia satu cucuk tu rm 0.10 sen,,,ha murah x,layan pns2 best OO...
sape x pernah try tu..mmg ugi la hidup nie....hehehe...
nie hah benda alah tu :)
best mam pns2 :) pas2 dok lak tepi pantai kan :)

Wednesday, December 7, 2011

stress wehh

tu la...kan manusia...
kalu de pape yg x senang mesti stress...
untuk mengurangkan ak p la gunting ambottt...
ok la sikit..x ase nyemak da...
pas2,hp la poblem...aduh2...slh s'setingg' ko...
x leh nk call out....
kena recover balek kot....
sok bawu nk try ngan member :(
nie la kalu da nk advance cikit....
++ pose...saboo je la....
hope2 nnt ok la tu yea :)
da tido lame da tadi...dtng opis wat OT..
tgk ank2 wah aku....nie apy je...

yg atas name nyer piaa a.k.a abe long,
yg bwh kiri tu name 'green' a.k.a adik su
yg bawah kanan tu 'puu' a.k.a abee ngohh (istilah shaja ok)

Sunday, December 4, 2011

thanks uSm

ha..nape thanks yea...
thanks la sbb squad derma darah uSm ade turun join...
ha..pe lagi kan..dok lalu je kan tgk org laen derma darah...
so..derma la kite...

yela kan stgh gtau derma drh gemok kan..sbnar nya x pn... atas org tu la handle mkn camne,tapi ade yg sebb takut,tu jadi yg mkn bnyk..sbnr nya x de pape pn...

untuk first skali derma drh..

ha tgk dulu pe gift yg dapat...hehehe
pas2 usha ckit,de x misi2 yg cun2...yela tuk bagi smngt kan....hehe
pas2 tgk keadaan tempat....ak besa amek yg ujung2 je,risiko org lalu lalang x terlanggar kan..
hehehe....


mkn dulu pe yg disediakn,base nyer telur bnyak la diorng sediakn :)
tuk derma drah nie kepekatan drh mesti dari 13 hingga 18 sukatn dia..(sory la ak x tau bhase die)
pas2 timbang berat bagi yg agk2 nmk kurus la 45 kg ke atas :)
pas2 g check tekanan jantung,ok ke x kan..ane tau yg tinggi kan..x leh jugak..
pas2 doc tny la,de drh tinggi x,ade accdnt da,ade pykit2 bawaan x,de mkn ubt x n dll....
pas2 bermula la kisah derma darah korang... :)


ak antara penderma darah yg terakhir,so...
misi tu gtau la ak dpt gift mknan yg org laen x de pn....hehehe
ni ha....
ubt tu vitamin c.buku rekod derma drh,kek pisang n nescafe secekak :)

Saturday, December 3, 2011

Ombak Rindu ♥♥♥♥♥ Novel + Movie Full

ade ape ngan cite nieh eh....
heran jugak...sini-sana org cite x abeh2...
dgr kate dari novel lagi..
akak aku pn sibuk gak ngan novel...
ish x paham baetul,tapi dpt gak la sinopsis nie...
paham la jugak nape yea :)

nie sinopsis dari novel nya :

Details kot2 korang nk tau kan :)
Tajuk : Ombak Rindu
Penulis : Fauziah Ashari
Harga : RM19.90
Mukasurat : 576
 
Sinopsis
IZZAH adalah seorang gadis yatim piatu yang kematian orang tua mereka akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, pak saudaranya, Taha mengambil tugas memelihara Izzah. Isteri Taha tidak senang dengan kehadiran Izzah dan menuduh Izzah membawa bencana dalam keluarga.

Pak cik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual anak saudaranya itu kepada seorang tauke kelab malam. Izzah terpaksa mengikut kehendak pak saudaranya walaupun hatinya tidak rela.

Di situlah dia telah berkenalan dengan seorang pelanggan bernama Hariz. Hariz telah membeli Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan membawa dia keluar dari neraka jahanam itu. Di atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan.

Kehadiran Mila Amylia, anak Tan Sri Rashdan, iaitu model dan pelakon terkenal tanahair menggugat cinta Izzah yang mula berputik kepada Hariz. Dapatkah Izzah menerima Mila Amylia sebagai madunya? Bahagiakah rumah tangga yang dibina di atas kehadiran orang lain? Bagaimanakah tindakan Datuk Sufiah setelah mengetahui cerita sebenarnya?

p/s : kalu korang nk beli online nie hah 
http://bbo.belibukuonline.com.my/en/novel-melayu/29-ombak-rindu.html

 nie hah ak cilok dari web nya sinopsis Filem Ombak Rindu :
 
Menjadi anak yatim piatu, dilacurkan oleh bapa saudaranya sendiri serta berhadapan dengan pelbagai dugaan dalam kehidupan dan cinta. Itulah antara liku-liku yang terpaksa diharungi oleh insan bernama Izzah lakonan aktres jelita, Maya Karin dalam filem terbarunya, Ombak Rindu. Izzah (Maya Karin), gadis yatim piatu yang kematian ibu dan ayah akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, ayah saudaranya Taha, Mengambil tugas memelihara Izzah. Pada masa yang sama, Pak Cik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual Izzah kepada seorang tauke kelab malam.

Si situlah dia berkenalan dengan seorang pelanggan bernama Hariz (Aaron Aziz). Hariz sanggup 'membeli' Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan mahu membawa dia keluar dari neraka jahanam itu. Atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah, tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan. Kehadiran Mila Amylia, (Lisa Surihani) Anak Tan Sri Rashdan, iaitu model dan pelakon terkenal tanah air mengugat cinta Izzah yang mula berputik kepada Hariz. Dapatkah Izzah menerima Mila Amylia sebagai madunya? Bahagiakan rumah tangga yang dibina di atas kehadiran orang lain? Bagaimanakah tindakan Datuk Sufiah setelah mengetahui cerita sebenar?
 
kite lyn kejap :)

1
video
 
 
ak cam besa la..tungu download la...nk wat camne negeri kelahiran ku x ade panggung...
tpi x pe x de mslh pn..leh tungu download je nnt :)
nk gak ak layan dgr kate best...
 

Friday, December 2, 2011

Jgn nk berhutang Yea

Langkah2 nie pn ak dpt dari web jgak..ak bace2 je..da ase btul ak gtau je la kan....
ade jgk yg kena ats btng hdung sndiri nie..tapi nk wat camne kan :)

Try la tgk kot2 bole guna kan :)

Kebanyakan kita mempunyai sekurang-kurangnya satu jenis hutang apabila kita sudah bekerja. Paling ‘famous’ sekali ialah hutang pinjaman kereta. Paling teruk belum bekerja lagi sudah dibebani dengan hutang. Iaitu pinjaman PTPTN/KPTM.

1- Jangan sesekali membeli barang secara ansuran jika anda mempunyai simpanan tunai yang banyak. Kadar faedah yang tinggi menyebabkan anda membayar harga yang lebih tinggi daripada harga asal.
2- Jangan suka berhutang pada benda remeh. Suka sangat berhutang dengan rakan-rakan. Anda hanya sedar apabila hutang yang sikit tadi telah menimbun. Pernah dengar ‘sikit-sikit menjadi bukit’?
3- Pertimbangkan hutang sebagai langkah terakhir. Pilih hutang yang mempunyai kadar faedah yang paling rendah dan fleksibel.
4- Jika anda rasa anda mempunyai sifat boros, jangan guna kad kredit! Ini akan memburukkan lagi keadaan.
5- Jika anda mengimpikan sesuatu, sediakan satu dana khas untuk tujuan tersebut. Beli apabila dana tersebut telah cukup.
Di Malaysia, kita tidak boleh lari dari hutang. Sekurang-kurangnya hutang pinjaman rumah.
Moral di sini ialah elakkan dari berhutang. Rancang kewangan anda sebaik mungkin dalam menghadapi kos hidup yang semakin tinggi sekarang lebih2 lagi kt negeri yg metropolitan..perh...x bole2.. kena saving jugak :)

Thursday, December 1, 2011

Norshahrul tak ikut jejak Safee :)

ha..mengikut kata2 Mat yo..

TERBAIK...Annuar (kanan) menyampaikan Anugerah Supermokh kepada Norshahrul semalam.

TERBAIK...Annuar (kanan) menyampaikan Anugerah Supermokh kepada Norshahrul semalam.
PENYERANG Terbaik 2011, Norshahrul Idlan Talaha tidak berminat mengikut jejak langkah rakan baiknya, Mohd Safee Sali berhijrah ke Indonesia meskipun mengakui menerima banyak tawaran lumayan beraksi bersama kelab Liga Super negara jiran itu.
Dia yang turut menerima anugerah Supermokh selaku Pemain Paling Bernilai pada majlis Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 2011 semalam menyatakan tidak tertarik untuk beraksi di Indonesia, sebaliknya lebih berminat untuk mewakili kelab di Vietnam atau Thailand.

“Saya mendapat banyak tawaran daripada kelab Indonesia sejak Safee mula berpindah ke negara itu. Tapi bagi saya sendiri, saya sebenarnya lebih berminat untuk beraksi di Vietnam atau Thailand.
“Buat apa saya mahu pergi ke Indonesia sebab kita lebih baik berbanding mereka. Sukan Sea pun kita boleh mengalahkan mereka. Kalau hanya sebab sokongan penyokong kelab di sana bagus, penyokong di Kelantan juga bagus,” katanya yang ditemui pemberita semalam.

Norshahrul, 25, yang turut senang disapa dengan panggilan Mat Yo mengakui dirinya masih mahu memberikan komitmen bersama juara Liga Super, Kelantan selepas menandatangani kontrak baru selama dua tahun.

Dia yang meledak 19 gol musim lalu bagaimanapun terkejut dengan anugerah Supermokh yang diterimanya itu kerana menjangkakan rakan sepasukannya, Khairul Fahmi Che Mat turut berpeluang cerah.

kan betul pe mat Yo gtau...wat pe nk g,dia pn kalah dgn kite...baek la maen kt tempat yg lebih bagus..
best oo dia gatu ' pyokong negeri kelantan pn bagus'..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...